slider odkryj i przezyj

Odkryj i Przeżyj

• ... skryło się magiczne miejsce, gdzie rządzą natura, przygoda i dobre emocje.

• W Folwarku powrócicie do lat dzieciństwa...

• Odnajdziecie zagubiony w codzienności romantyzm...

• Zapomnicie o troskach, odpoczniecie naturalnie...

• Przypomnicie sobie jak ważna jest aktywność...

• Rozsmakujecie się w tradycyjnych recepturach...

• Odetchniecie najczystszym powietrzem w Polsce...

• 1

• 2

• 3

• 4

• 5

• 6

• 7

• 8

• 0,0 – most drogowy na rzece Mazurce na trasie Mazury-Czerwony Dwór(1)
    • 1,0 – jez. Łaźno (pow.5,64 km2,dł.6,2 km, szerokość do 1,8 km, maks. gł. 18m 133,2 m n.p.m.)
    • 8,0 – most w miejscowości Zamoście (3)
    • 13,0 – wypływ rzeki Łaźnej Strugi z jez. Litygajno (pow.1,62 km2, dł. 4,7km.szer.100-800m maks. gł. 17m, 133m n.p.m.),
    • 14,3 – most żelbetonowy na trasie Wronki-Jelonek i przed mostem miejsce na rozbicie namiotów (4)
    • 16,5 – most żelbetonowy w Małych Wronkach (Wesołowo)
    • 18,5 – most drogowy na trasie Olecko-Giżycko
    • 19,0 – pole namiotowe nad piaszczystą skarpą – prywatne (5)
    • 22,5 – most betonowy w Kijach, miejsce postoju (6)
    • 26,5 – most w miejscowości Połom – miejsce postoju lub biwakowania (7)
    • 27,5 – drugi most w Połomie (przed mostem 200m ujście rzeki Połomska Młynówka)
    • 32,5 – ujście Łaźnej Strugi do jez. Łaśmiady (pow. 8,55 km2, dł.5,8 km, szer. bez północnej odnogi do 2,4 km, max.gł.44m, północna odnoga: dł. 3 km, szer. 800m, 124, 8m n.p.m.) ( 8-9 )
    • 38,0 – most w Malinówce, początek rzeki Ełk (10)
    • 38,2 – ujście rzeki Ełk do jez. Straduńskiego (pow. 0,85 km2, szer. do 350m, maks. gł. 30m)
    • 41,0 – zapora młyńska w Stradunach (11)
    • 41,4 – most drogowy na trasie krajowej Ełk-Olecko i zarazem miejsce na rozbicie namiotów (12)
    • 43,4 – ujście rzeki Ełk do jez. Halickiego
    • 44,3 – most drogowy w Milukach na trasie Oracze-Płociczno
    • 50,0 – most kolejowy na trasie Ełk-Olecko
    • 51,2 – most żelbetonowy na przedmieściu Ełku na trasie Ełk-Augustów
    • 53,0 – most na linii kolei wąskotorowej Ełk – Mrozy Wielkie
    • 53,9 – most kolejowy na trasie Ełk-Białystok
    • 54,1 – żelbetonowy most w Ełku
    • 54,4 – mostek dla pieszych po lewej stronie pomnik papieża Jana Pawła II
    • 54,5 – zielony mostek dla pieszych
    • 54,8 – most żelbetonowy na trasie przelotowej północ-południe
    • 55,0 – zielony mostek dla pieszych
    • 55,1 – ujście rzeki Ełk do jez. Ełckiego
    • 57,0 -stanica PTTK, piaszczysta plaża i miejsce zakończenia spływu (13)
      Spływ możemy kontynuować w dół rzeki, aż do ujścia do Biebrzy, a także szlakiem Kajki w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich lub po przewózce kajaków, szlakiem Legi i Jegrzni do Biebrzy.

Szlak kajakowy – Łaźna Struga/Ełk

Opis szlaku Łaźnej Strugi – spływ trwa 3-4 dni.
      Spływ rozpoczynamy przy moście drogowym na rzece Mazurce na trasie Mazury-Czerwony Dwór.
      (1) Rzeką wypływamy po kilkuset metrach na jez. Łaźno, (Haaszner See).
      Powierzchnia: 5,64 km²
      Wymiary: 6,2 × 1,8 km
      Głębokość średnia: 5,8 m (z jeziorami)
      Głębokość maksymalna: 18 m (odcinek jeziorny)
      Wysokość lustra: 133 m n.p.m.
      Dalej płyniemy wzdłuż jeziora na północny zachód, brzeg po prawej stronie to rezerwat „Mazury”, a po lewej pojedyncze zabudowania wsi Borki. Między miejscowościami Rogajny i Borki znajduje się ogólnodostępne dojście do jeziora usytuowane tuż przy szosie (2). (Stanowić ono może również miejsce startu).Trzymając się prawego brzegu mijamy po lewej uroczą wyspę.
      Za nią, na lewym brzegu, pole namiotowe w Borkach.  Możemy urządzić krótki popas na urokliwej wysepce o stromych brzegach.
      Po prawej przesmyk łączący jez. Łaźno z rezerwatowym jeziorem Piłwąg i Szwałk Wieki (ok. 300m), na którym znajduje się rezerwat „Wyspa Lipowa na jez. Szwałk Wielki”.
      Płynąc dalej odnajdujemy krótki przepływ z mostem drogowym na jez. Litygajno. (3) .
      Po obu stronach żelbetonowego mostu wieś Zamoście z licznymi daczami i domkami letniskowymi.
      W ośrodku obok przesmyku możemy poprosic o zwiedzenie głębokich piwnic pozostałości książęcego zamku Haszno wspomnianych już przez Orłowicza.
      W początkowej części jeziora Litygajno niewielkie wysepki, a w lekowatej końcówce znajdziemy, na lewym brzegu, niewielkie pole biwakowe- „Na Jurczyka” z łagodnym zejściem ze stromego zbocza zakończone małą piaszczystą plażą, nieopodal białego budynku pompowni wody odnajdujemy wypływ Łaźnej Strugi. Opuszczamy ostatnie z puszczańskich jezior i wkraczamy w pas trzcinowisk i szuwarów, napotykamy bardzo urokliwe otoczenie starego lasu mieszanego z pochylonymi i powalonymi drzewami oraz wysokimi i suchymi brzegami. Nurt rzeki staje się w tym miejscu szybszy, a woda płytsza. Płynąc dalej po prawej stronie dostrzegamy samotne zabudowania leśniczówki Jelonek, a następnie zaczynają się pojawiać pojedyncze budynki wsi Jelonek. (4) (Tu też możemy rozpoczynać spływ) Przed mostem żelbetonowym po prawej stronie we wsi Jelonek, na drodze żwirowej Boćwinka-Wronki, znajduje się dobre miejsce na rozbicie namiotów, rozpalenie ogniska a przede wszystkim odpoczynek po pierwszym dniu wyprawy.
      W Puszczy Boreckiej można stanąć w oko w oko z królem puszczy żubrem – (czas wyprawy do Woliska pieszo to min 1,5 godziny w jedna stronę). Folwark Łękuk może pomóc w organizacji przewozu i umówienia wizyty w Pokazowej Zagrodzie Żubrów w Wolisku.
      Kontynuując spływ, otoczenie rzeki nadal jest ciekawe i malownicze. Mijamy pozostałość po moście kolejowym zniszczonym w 1945r. linii Olecko-Giżycko. Tubylcy urządzili tu niewielką kładkę i plażę, dobre miejsce do postoju i odpoczynku. Wcześniej wzdłuż rzeki zaczęły pojawiać się budynki wsi Wronki, nieco dalej za żelbetowym mostem mijamy park i pozostałości dawnego dworu Wesołowo będącego w posiadaniu rodziny Mittelsteinerów, których cmentarz rodowy jako jeden z lepiej zachowanych na Mazurach znajduje się na pobliskim wzniesieniu niedaleko rzeki i mostu przy drodze wojewódzkiej Olecko- Giżycko. Niedaleko, za parkiem, po prawej-kapliczka przebudowana z dworskiej wozowni. Następny, żelbetonowy most drogowy na trasie krajowej Giżycko-Olecko.300m dalej, po prawej, na wysokim podmytym brzegu dogodne miejsce biwakowe. Jest to wysoka piaszczysta skarpa na skraju łąki przylegającej do lasu sosnowego z dzikim kąpieliskiem rzecznym (teren prywatny, wymaga uzgodnienia pobytu). (5) Dalej na niezbyt długim odcinku rzeka mocno meandruje pośród trzcinowisk, terenów podmokłych. Dalszy odcinek rzeki został w dawnych czasach wyprostowany a okoliczne odcięte meandrowiska rzeczne zamienione na pastwiska i łąki. Wpływamy na wyprostowany regulacją odcinek trasy. Otoczenie leśne, miejscami podmokłe. Swoisty klimat tworzy gęsty las świerkowy i mieszany oraz przecinające koryto kładki z bali drewna. Wypływamy na obrzeże lasu, a następnie docieramy do mostu żelbetonowego w Kijach, znajdującego się na drodze lokalnej. (6) (Można tu także rozpoczynać spływ) Budynki wsi i pozostałości dworu widoczne pośród zadrzewień.
      Na odcinku do Połomu płyniemy obrzeżem lasu (po lewej), po prawej mając tereny łąk i pól uprawnych. Brzegi wysokie, podmokłe, nurt łagodny. Koryto nadal uregulowane, ale już nie takie proste. Docieramy do mostu drogowego w Połomie (7) (Tu też można rozpoczynać spływ) na drodze do Wronek i Świętajna, wieś po prawej. Na brzegu prywatne miejsce postojowe. Następny most żelbetonowy w Połomie- na trasie żwirowej do Sajz. Przed mostem (ok.200m), po lewej, ujście rzeczki Połomska Młynówka. Za mostem w Połomie płyniemy wijącą się pośród lasu rzeką, tutaj szeroką już na ok. 5-10m. Mijamy drewniany odbudowany niedawno most na drodze leśnej. Za nim rzeka zwalnia bieg wkraczając na tereny podmokłe. Oddalają się od niej lasy iglaste, a w otoczeniu pojawiają się olsy.
      Ujście pośród szuwarów do północnej odnogi dużego 885 ha jez. Łaśmiady, które jest objęte strefą ciszy.
      Zaraz za ujściem rzeki, na półwyspie na prawo, bardzo dobre miejsce na biwak. (8) Następne na przeciwległym brzegu, obok drogi z Połomu do Sajz. (9) Tutaj także istnieje niedostępne dla kajaków połączenie wodne z jez. Krzywym (ok. 2km). Inne miejsca na rozbicie namiotów możemy znaleźć na biwakach znajdujących się obok licznych ośrodków wypoczynkowych, zlokalizowanych na wschodnim i południowym brzegu jeziora. W celu kontynuacji spływu płyniemy wzdłuż odnogi jeziora, a dalej trzymając się jego lewego, wschodniego brzegu płyniemy mijając, po prawej, zalesiony brzeg z dużym półwyspem, po lewej, leżące na wschodnim brzegu wioski Sajzy i Piaski oraz ośrodki wczasowe i kolonijne. Do tych miejscowości w sezonie letnim docierają autobusy linii podmiejskiej z Ełku. Po minięciu półwyspu, wypływamy na najszerszą część jeziora, na której często występują duże fale. Trzymając się lewego brzegu podążamy na południe, do leżącej na krańcu jeziora wieś Malinówka, z której wypływa następny odcinek rzeki – tutaj zwanej już Ełk. (10) Most drogowy, po prawej wieś Malinówka. Przepływ na jez. Straduńskie. Brzegi jeziora wysokie, i bezleśne, zaś jego lustro wody zwęża się w miarę zbliżania do zapory młyńskiej w Stradunach. Zapora młyńska w Stradunach. Przenosimy kajaki ok.40 m lewą stroną przez jaz. (11) Budynki Stradun po obu stronach, lecz centrum handlowe na lewym brzegu rzeki. Ruszając dalej mijamy żelbetonowy most drogowy w Stradunach, na trasie krajowej Ełk-Olecko. Przed mostem po lewej stronie znajduje się miejsce przygotowane na dłuższy odpoczynek, rozbicie namiotów i rozpalenie ogniska. (12)
      Za mostem zabudowania występują już tylko po lewej stronie. Po prawej zaś rozciągają się łąki, zajmujące dalej oba brzegi. Ujście rzeki Ełk do jez. Haleckiego. Zgodnie z kierunkiem spływu przepływamy jezioro na wprost docierając do mostu drogowego w Milukach, na drodze Oracze-Płociczno. Wieś znajduje się na lewym brzegu. W tym miejscu rzeka nawet przy długich mrozach nie zamarza dając możliwość ekstremalnego zimowego pływania – patrz „Kajakiem przez rzeki lodem skute”.
      Dalej aż do Ełku rzeka płynie podmokłą doliną, po lewej stronie, której rozciągają się tereny leśne, a po prawej- łąki i pola oraz pojedyncze zabudowania. Krajobraz urozmaicają pagórki. Kontynuując mijamy:
      Most kolejowy na trasie Ełk-Olecko. Po prawej widoczne przemysłowe przedmieście Ełku.
      Most żelbetonowy na przedmieściu Ełku na trasie Ełk-Augustów. Dalej rzeka okrąża centrum miasta. Most na linii kolei wąskotorowej Ełk-Mrozy Wielkie, czynnej sezonowo w lecie.
      Most kolejowy na trasie Ełk-Białystok. Pod mostem kamieniste bystrze, wymagające przy przepływie szczególnej uwagi, a czasem nawet przenoszenia kajaków. Żelbetonowy most w Ełku. Most dla pieszych, obok pomnik papieża Jana Pawła II. Most żelbetonowy na trasie przelotowej przez miasto, za nim ujście rzeki Ełk do jez. Ełckiego. Dalej płyniemy na wschód prawą stroną wzdłuż wybetonowego brzegu, przepływamy pod zabytkowym mostem obok stanicy wodnej PTTK i dopływamy do piaszczystej plaży gdzie kończymy spływ.(13).
      Cała trasa spływu zaskakuje wieloma niespodziankami:
    • zwalone pnie drzew,
    • krótkie, ostre zakręty,
    • kamieniste dno na krótkich odcinkach,
    • gęste trzcinowiska,
    • kolonie biało kwitnących grzybieni,
    • ślady żeremi bobrów,
    • przemykające brzegami dzikie zwierzęta,
    • piękne okazy motyli i owadów,
    • dzikie ptactwo

Dzikie ptactwo_lazna-struga lazna-lekuk Wysoka piaszczysta skarpa-lazna